פרקי יסוד בביקורת המקרא
הסיכום המובא להלן הוא ברשות המחבר.
הפרקים שלפניכם עוסקים בקריאה ביקורתית של התורה.
קריאה ביקורתית זו אין פירושה קריאה שמטרתה המוצהרת מלכתחילה היא להתנגד לתפיסות מסורתיות קיימות, אלא להיפך: המטרה היא
לבחון האם התפיסות המסורתיות הקיימות עומדות במבחן השכל הישר.
התפיסה המסורתית שאותה נבחן בפרקים הבאים, היא התפיסה המייחסת את כתיבת התורה למשה רבנו, כפי שקיבל אותה מאת אלוהים בהר
סיני. תפיסה זו נקראת: תורה מן השמיים. על פי תפיסה זו, אלוהים הוא המקור לחמשת חומשי התורה שיש בידינו היום והוא אף
המקור להלכה היהודית הכוללת בתוכה את מגוון המצוות והאיסורים שעליהם מקפיד האדם הדתי.
כאמור לעיל, את הטענה כי תורה מן השמיים לא נפסול מראש, אלא נבחן לעומק האם טענה זו אכן עולה בקנה אחד עם התוכן
הכתוב בתוך התורה עצמה. המסקנה הנובעת מהפרקים להלן, היא כי התשובה לשאלה הזו היא שלילית: בתוך התורה עצמה יש די
ראיות המצביעות על כך שהתורה (לפחות בחלקה) חוברה לאחר תקופת משה רבנו, ונערכה ממספר מקורות שונים.
התוכן בפרקים יוצר רצף רעיוני ולכן מומלץ לקרוא אותם לפי הסדר, אך ניתן גם לקרוא פרקים בודדים בנושא מסוים. מכל מקום, יש
חשיבות מיוחדת לקריאת ההקדמה כדי לקבל מסגרת רחבה לכל הנושא הנידון.
- הקדמה: מהי טענת המסורת?
- פרק א': מעשה בלעם ושמונת הפסוקים האחרונים בתורה
- פרק ב': סוגי פתרונות נפוצים - ביטול המחלוקת ותלמיד טועה
- פרק ג': כשלים כרונולוגיים בתורה, חלק א'
- פרק ד': כשלים כרונולוגיים בתורה, חלק ב'
- פרק ה': כשלים כרונולוגיים בתורה, חלק ג'
- פרק ו': האם משה כתב את התורה?
- פרק ז': האם חומש דברים הוא התורה המקורית?
- פרק ח': יוצאי מצרים, חלק א'
- פרק ט': יוצאי מצרים, חלק ב'
- פרק י': כשלים כרונולוגיים בשירת הים
- פרק י"א: המבול התנ"כי, חלק א': איחוד מקורות
- פרק י"ב: המבול התנ"כי, חלק ב': אירוע נעלם
- פרק י"ג: המבול התנ"כי, חלק ג': היתכנות
- פרק י"ד: סימני עריכה בתורה, חלק א': מכירת יוסף
- פרק ט"ו: סימני עריכה בתורה, חלק ב': תולדות משה ואהרן
- פרק ט"ז: סימני עריכה בתורה, חלק ג': נרטיב אישה-אחות
- פרק י"ז: טעויות עריכה בתורה
- פרק י"ח: תיאור בריאת העולם, האדם ותולדות האנושות
- פרק י"ט: האם התורה משקפת אמונה מונותאיסטית
- פרק כ': שינוי הכתב בספרי התורה וכתבי הקודש
- פרק כ"א: טיעון העד ומעמד הר סיני
- פרק כ"ב: התמודדות דתית עם ביקורת המקרא
יוני 2023; עודכן דצמבר 2024