אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

"תהיו בריאים ותלכו להסתכלות..."

חופש

א. מאירה (שם בדוי) כותבת לאתר חופש

שלום רב!

לפני שאתחיל, אני רק מבקשת שתקראו את האי- מייל עד סופו! חבל מאוד שאתם נותנים דוגמאות כל-כך קיצוניות ולא נכונות. אתם מנסים להציג את היהדות כדבר רע ולא ממש ללמוד עליה באמת. תעזבו את כל המיסטיקה: דילוגים בתורה, גוג ומגוג, גן עדן וגיהנום -כל זה באמת לא חשוב לצורך העניין.

אני לא מסכימה עם השיטה של הרב אמנון יצחק, אך יש לו זכויות רבות לדעתי. איני יודעת על איזה סימינריון טראומטי כותבת הסופרת באתרכם, אך זה נשמע לי מופרך לחלוטין.

אני נולדתי במשפחה דתית. אין לי קרניים, אני לא פנאטית וגם לא זורקת אבנים בשבת, וכמובן לא מסכימה עם התנהגות זו! אם אתם יוצאים מנקודת הנחה חלילה שאין בורא לעולם המורכב הזה ושכולכם נולדתם מפצצה, או לחילופין, אבות אבותיכם היו פעם קופים, אז תהיו בריאים ותלכו להסתכלות... אך אם נתן ה' נתן קצת שכל בקודקודכם ולא רק חיצים בלשון, ואתם מאמינים באלוקים ובבריאת העולם, אז יש על מה לדבר.

דבר אחד אני רוצה לומר לכם, שהוא הבסיס לכל האמונה שלי: אלוקים הוא טוב והוא עושה רק טוב, גם כשלנו זה נראה רע. מכיון שאלוקים הוא טוב, המהות שלו היא להיטיב ולכן הוא ברא אתה אדם, וברא למענו את העולם. האדם צריך להביע הכרת הטוב ולקיים תורה ומצוות - שהן דבר מאוד מאוד יפה ואמיתי.

הייתי יכולה להאריך כאן הרבה, אך אני רק מבקשת דבר אחד: אם אתם עדיין קוראים את האי- מייל שלי, תרימו את הכפפה ותשלחו לי שאלות באמונה לאי- מייל מה שלא אדע לענות, אני אשאל את בעלי (נולד במשפחה דתית, אין לו קרניים, לא פנאט, לא זורק אבנים בשבת ובאמצע שבוע, לומד לרבנות, שירת בגולני ועושה מילואים יותר מאביב גפן).

אחרי שיגמרו לכם השאלות ובאמת תחקרו לעומק, נראה אם עדיין תהיה לשונכם מושחזת כל-כך כלפי אנשים שאתם בכלל לא מכירים. אחרי שתתחילו לקרוא את כל מה שכתב הרב עובדיה, למשל, ולא תחפשו חומר רק  בשיעורו השבועי, תתעלפו מרוב מאמץ להבין ועוד לא התחלנו לדבר על הרמב"ם שהושפע מאריסטו וכ'ו, ואני מדברת אחרי קורס לפילוסופיה, לימודי מחשבת ישראל ועיון בכתבי הרמב"ם, שלאלדבר על הרב קוק שאני בספק אם שמעתם עליו ועל הקשר שהיה לו עם אנשי המושבות והמשכילים על מאמרו "מאמר הדור" שמעתם???

אני מחכה לשמוע מכם טענות רציניות ולא סתם לגלגניות. נו, באמת, לא מצאתם משהו יותר טוב מדילוגים בתורה? אשמח לקבל מכם אי- מייל, להשתמע.

מאירה

חופש

רוני מצוות אתר חופש משיב

מאירה שלום,

תודה שביקרת באתר שלנו, ושמצאת לנכון להקדיש מזמנך ולכתוב לנו. שמי רוני, מצוות האתר, ואנסה להתייחס לדבריך.

קראתי בסבלנות ובעיון את מכתבך עד תום. חשבתי על מה שכתבת, חיפשתי אם יש לי שאלות בנושאי אמונה, והגעתי למסקנה שלא. על-פי תפיסתי,  במרכז עולמי נמצא יקום אדיש לחלוטין לקיומנו ולמעשינו, והאדם הינו ריבון לעצמו ואחראי יחיד למעשיו ולתוצאותיהם. תפיסת-עולם זו מספקת לי את התשובות שאני מבקש ומחפש ביחס לעולם הסובב אותי, ומפקידה בידי קוד מוסרי, לפיו אני חי ומגדל את ילדי. אינני מרגיש שום חסר או נחיתות לעומת זה, שתפיסת עולמו מתבססת על ההנחה בדבר קיומה של ישות בלתי-נראית, כל-יודעת, כל-יכולה, כל-כך טובה, וכיוצא-בזה, כאשר אין שום ראיה מוחשית לקיומה.

בקיצור, אני ואנחנו, חברי בצוות האתר ומחוצה לו,  בהחלט יוצאים מתוך נקודת הנחה שלא קיים בורא עולם. מדוע לדעתך צריכים אנו ללכת להסתכלות? בגלל זה? בגלל שאיננו חושבים שמשהו נכון רק משום שמישהו אומר שהוא נכון? ואולי כל האנשים שהיתה להם "התגלות" או "הארה" דווקא הם אלה הלוקים בהזיות וזקוקים להסתכלות מקצועית?

את כותבת לנו, שאינך מסכימה עם שיטותיו של אמנון יצחק, אך לדעתך יש לו "זכויות רבות". אני אינני מסכים לא  עם שיטותיו ולא עם  "זכויותיו", כדבריך. בעיני הם מהווים נזק מיידי, חמור ומוחשי למשפחות קרועות, וגורמים להפיכתם של אנשים יצרנים ל"תלמידי חכמים", טפילים החיים על חשבון משלם המיסים. בעיניך, כנראה, המטרה מקדשת את האמצעים. בעיני גם מטרותיו וגם אמצעיו הנלוזים -  שלו ושל דומיו - פסולים מכל וכל.

לומר לך את האמת -  הטון המתנשא והיוהרני של החלק האחרון במכתבך מוציא מתוכי את החשק לסיים את תשובתי בצורה מנומסת. מנין לך שאנחנו לא למדנו וחקרנו את הנשר הגדול ואת הרב קוק, ושכביכול איננו מכירים את הרב עובדיה מעבר לחיטוטי האף שלו? אולי קשה לך לקבל, אבל בדקנו את העגלה "המלאה" של היהדות הדתית-חרדית, ראינו מה יש בה, ועליה, ועברנו הלאה. עמנו עגלה נפלאה אחרת, מלאה ועמוסה כל טוב, מכל התרבויות, כולל הדתית, אבל בעיקר תרבותה העשירה של היהדות החילונית, החופשית. תתפלאי, אבל גם אנחנו הננו אזרחים במדינה, משלמי מיסים, משרתים במילואים והורים לילדים. שומו שמיים.

לנו אין כל בעיה שתחיי על-פי אמונתך, ולאורה תגדלי את ילדיך. אבל אל תחשבי לרגע, שהאמונה הדתית ממוקמת מעל הביקורת וחסינה מפניה. מאז הרנסאנס קמה מערכת מוסר ותרבות כבסיס למדע ולאתיקה, שאינה מתבססת על אלוהים ועל כוהניו-מטעם-עצמם. אולי קשה לך להשלים עם זה, ייתכן וכלל לא תצליחי בכך, אבל רבים מוצאים את המערכת התרבותית-הכללית בה ולאורה אנו חיים טובה לא פחות, ולהבנתי אף הרבה יותר, מאשר המערכת הארכאית של הדת האורתודוקסית.  

כל טוב,

רוני מצוות אתר חופש

חופש

ב. מכתב מגילה (שם בדוי)

שלום אתר חופש,

שמי גילה ואני בת 28 בוגרת הטכניון בחיפה. לצערי קשה לי לקיים מצוות לפי  תורתנו הקדושה, אבל אני מקווה שהתעשת מהר ואעשה זאת בעתיד.

בחלק ניכר מההסברים שלכם באתר אתם נותנים ציטוטים מהתנך ומסכימים במאורעות שקרו  כגון יציאת מצרים ושימוש בשמות במשה יהושוע  ויעקב. ברגע שאתם מזכירים את השמות הללו אתם מוכיחים שתורתנו הקדושה אמת היא  ולכן אתם עושים את ההפך - אתם מחזירים אנשים בתשובה.

מה עוד, יש לי חברה שחזרה בתשובה רק בגללכם תאמינו או לא.  מדוע? יש לכם באתר קישורים לאתר של אמנון יצחק וכשהיא לחצה על הקישור "נפקחו עינייה" והיא השכילה להבין את נפלאות העולם.

מה עוד שאתם כלל וכלל לא יודעים איך נוצר העולם וחושבים ששום דבר לא קורה לנשמתכם לאחר המוות. אז לא צריך להדליק לכם נר נשמה בקבר?

הטענה שהעולם נוצר ממפץ גדול היא מופרכת. אז איפה נוצר המפץ? מאילו חומרים הפיצוץ הורכב? מי יצר את החומרים? המדען שטען כך  הוסיף ואמר שבקרוב נבין את כוונת הבורא. תבדקו ותבדקו

מקווה שבעזרת השם יפקחו עיניכן העיוורות ויהיה רק טוב

אוהבת גילה

חופש

איל מאתר חופש משיב

שלום גילה, שמי איל, ואני חבר בצוות אתר חופש.

יש לי חדשות טובות, נראה לי שבקרוב תצליחי להתגבר על הקשיים ותוכלי לקיים המצוות ללא מאמץ רב, כיוון שאת נשמעת  מאד משוכנעת באמיתות הדתיות. מצד שני לא ברור לי, מדוע את בכלל משוטטת באתרים מסוכנים כמו "חופש", שכן במקום להתחזק את עלולה להתחיל לחשוב בהיגיון ח"ו, ולמה לנו להסתכן בשאלות קשות כשהאמת הפשוטה  נמצאת בתורתנו הקדושה?

אבל אם בכל זאת את כאן, וגם כותבת אלינו, מי יודע - אולי ניצוץ זעיר וקטן של היגיון ממשיך להבהב במעמקי נשמתך, מתנדנד בין חיים למוות, ואולי הוא זקוק למעט עידוד להישרדותו, והוא שעומד מאחורי שיטוטיך  באתרנו? הלו הוא נותר לבדו מול מלאי ההוכחות לתורתנו הקדושה שאת ודאי מכירה.

להלן כמה  תהיות בקשר לטיעוניך, שכן כבוגרת הטכניון, את אמורה קצת לשמוע גם לקול ההיגיון:

1.  אם ישנן כמה עובדות נכונות בתנ"ך  - ויש כאלה -  אז "תורתנו הקדוש מוכחת"? לפי אותו היגיון, אם יש כמה עובדות נכונות בברית החדשה - ויש כאלה -  אז גם הנצרות מוכחת? ויש עוד מאות דתות שבמסורותיהם יש עובדות נכונות - אז מה? כל הדתות נכונות? הרי חלקן סותר זה את זה. הלא כן?

2.  ישנה מישהי שביקרה באתר ובגלל זה חזרה בתשובה. זה ממש מכאיב לי. אני מרגיש כמו הורה שילדו נוזף בו: "רק בגלל שאתה מנדנד לי אני לא אתקלח ואלך לישון מלוכלך"  זהו! הענישה אותי!

3.  את החומרים למפץ הגדול הביא כמובן אלוהים בשק גדול. שאלותיך החשובות הנן:
    א. היכן יצרו  את האלוהים?
    ב. מאיזה חומרים יצרו את האלוהים?
    ג. מי יצר את החומרים מהם הרכיבו את אלוהים? ועל כך אני שואל אותך:  את בטוחה שלמדת בטכניון?

4.  המדען שאמר ש"בקרוב נבין את כוונת הבורא" היה נוצרי, והוא התכוון לכך, שבקרוב נדע את כוונת השילוש הקדוש. בואי נמתין בסבלנות להודאת השילוש, ונחזור ונתכתב לאחר שהבורא יודיע את כוונתו. אנחנו מצפים לכך בכיליון עיניים.

אוהב איל

חופש

מכתבים רבים מגיעים לאתר מדי יום, בהם נמתחת ביקורת על דעות אתיאיסטיות או אגנוסטיות המובעות בידי הכותבים באתר וצוותו הקבוע. במקרים רבים מתארכת ההתכתבות בלא שהמבקר משתכנע כהוא-זה, ואין בכך פלא: נדיר שמאמין דתי ישתכנע, בקלות, במהירות, בוודאי לא מיד לאחר חילופי-מכתבים עם האתר. שכן, אמונה באל מקורה במערכת רגשית-מיסטית, שעה שהשקפת העולם החילונית-אתיאיסטית-אגנוסטית מקורה היגיון. וכבר חזרנו וכתבנו לא פעם = אלו הם שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו.

מיקי (שם בדוי) כתבה לנו מכתב ארוך. שירה ענתה לה, מיקי חזרה והשיבה, בטענות מעגליות החוזרות על עצמן, ושוב מענה ומענה חוזר. אין בכוונתנו להלאות את הקורא בכל הפרטים, ואנחנו מביאים כאן את תשובתה האחרונה של שירה למיקי, המציגה בבהירות גם את השאלות שנשאלו בידי מיקי.

חופש

שלום למיקי, הנערה הדתייה,

בואי ונעשה סדר בדברים: את פנית אלינו לאתר, הבעת פליאה על יחסנו לאלוהים, בו את מאמינה, על יחסנו לתורה ולרבנים, ואני טרחתי להשיב לך עניין עניין, ולצד מרבית התשובות ביקשתי ממך שתבהירי למה את מתכוונת, ו/או שתציגי בפני דוגמאות לטענות שהעלית כלפניו. צר לי על כך, שאינך יסודית בביקורת כלפינו, ואת מעלה טענות מבלי שבדקת על מה את טוענת. ואבהיר את דברי:

1.  את טוענת שהצגתם על ידינו של רבנים שסרחו מוציאה שם רע לחברה הדתית כולה. דעתך זו מלמדת, שלא קראת את ההקדמה לפרק, בו אנחנו מציגים את פשעיהם של רבנים שסרחו. גשי בבקשה למדור יומנים בדף הראשי, שם גשי ליומני-פשיעה ואלימות בחברה החרדית, וקראי את ההקדמה. הכל כתוב שם בבירור, וחבל שלא קראת זאת בטרם האשמת.

2.  אינך רואה פסול בהפצת התורה הנכונה והכנה, לדעתך ולטעמך. כך כתבת. אינני מבינה את משמעות המילים "נכונה" ו"כנה", ואשמח להבינן. האם יש "תורה" שאינה נכונה בעיני מאמיניה? או שכביכול אינה כנה? בוודאי שאין פסול בהצגת התורה שלך, אבל השאלה היא באיזו דרך מציגים אותה, למי ומתי. הדרך המקובלת עלינו בהוראת התורה והתנ"ך כולו היא שכל חברה - דתית או חילונית - תקבע את הכללים בהתאם לרצונה, הבנתה לדרך הלימוד שלה, ובכמות הזמן שהיא מוצאת לנכון להקדיש לנושא במסגרת שעות הלימוד הכללי.  בשום פנים ואופן לא במסגרת מיסיונרית!

גישתנו לתורה היא גישה מתוך כבוד וביקורת גם יחד. אשמח אם תקראי דברי הקדמה לספר "מפרי עץ הדעת", שנכתב בידי שלושה מחברינו. הספר המרכז את פרשות השבוע שעלו באתר ומוסיפות לעלות באתר במדור http://www.hofesh.org.il/articles/articles.shtml?filterby=a&filterwith=content#parasha קראי בראש וראשונה את ההקדמה, ממנה תביני את דרך חשיבתנו.

3.  כאמור - אינני מקבלת את הפצת התורה בפרשנותה הדתית-חרדית בדרך מיסיונרית, קרי - במערכות הפולשות אל תוך החברה היהודית-חילונית, בעיקר במערכות התיחרוד, הקרויות בשוגג "החזרה בתשובה". אם דרך זו ראויה בעיניך, לא תוכלי לערער על זכותנו לחדור ליישובים דתיים ולהפיץ שם, בדיוק באותה דרך, את השקפת עולמנו החילונית, אגנוסטית, אתיאיסטית וכו'.  אנחנו איננו עושים זאת, משום שדרך זו אינה כשרה בעינינו.  ההיפך קיים גם קיים: ביומני הפשיעה והאלימות בחברה החרדית המועלים באתר חופש, לשם הפניתי אותך בסעיף קודם, תוכלי למצוא אירועים לאין-ספור, בהם התנכלו תושבים דתיים וחרדיים לתושבים חילונים באותו יישוב, פגעו בהם, גרמו להם נזקים, והכל בגלל הבדלים באמונה. זאת איננו מוכנים לקבל ולהמשיך לסבול.

4.  אני מעריכה את רצונך להכיר אותנו - היושבים מאחורי המקלדת באתר חופש, ואפשר גם לפתח יחסים יפים בהיכרות מעין זו. אני רק מבקשת ממך להימנע משימוש בביטוי "אהבה", לפחות ביחסך אלי ואלינו. גישתנו ל"אהבה" היא מאד אישית. יש שלי הרבה ידידים וחברים, את חלקם אני אוהבת, את רובם רק מכבדת. את כל יתר עם-ישראל אני מקבלת כבני-עמי, אזרחים שווים לי בזכויות ובחובות, אבל אין לי אליהם יחס של "אהבה". שימוש במילה זו בכל הזדמנות גורם לזילות בערכה ופיחות במשמעותה. אינני מכתיבה לך מה לעשות ומה לא, אבל לפחות בפניות אלי, אנא, הימנעי משימוש במילה זו. אני חשה עימה מאד לא בנוח כשהיא מושמעת מפי אדם ש-(א) מעודי לא היכרתי; (ב) שיש לי לגביו ספק בהזדהותו עימי מבחינה אמונית, שכלית ורגשית.

5.  אנא אל תכעסי עלי אם אומר כאן דברים על "אלוהים" שאינם לרוחך, שכן אני מבקשת להיות כנה עימך (הנה המקום לשימוש במילה "כנות"). זכותך להאמין באלוהים, כזכותו של כל אדם להאמין במה שליבו חפץ. רק אל-נא תדברי בשם אחרים, ואל תאמרי "הוא אלוהים של עם-ישראל". אלוהים איננו אלוהים של כל עם-ישראל. איש לא שמך להיות לו לפה, או לשמש דוברת לעם-ישראל. את ועדתך אינכם מייצגים אלא פלג קטן של עם- ישראל,  ולכן השמיעי את שאת מאמינה בו, ותו לא. גם במיגזר החרדי יש אלוהים של החסידים, אלוהים של הליטאים, אלוהים של הברסלבים, ועוד מיני אלוהים של-... עם ישראל מעודו לא האמין באלוהים (שלך) בצורה גורפת, גם לא בימי בית ראשון ושני. לכי אצל נביאי ישראל, וקראי מה זעקו השכם והערב - להאמין באלוהים, לקיים את מצוותיו, ואם לא  כי אז... והרי אם היו כולם מאמינים בו, באלוהים, יהוה, אדוני, אדוני-אלוהים, לא היה צורך לנביאים ולזעוק את זעקותיהם המרות מבוקר ועד ערב. כמעט בכל בית ביהודה וישראל ניצבו פסילי אלילים - בעל, אשתורת, וגם בבית המקדש השני הוצב פסלה של האשרה, על מנת להשביע רצונם של כל פלגי העם. לכן, מיקי, הפסיקי נא את הכרזות הדוברות שאין לך כל זכות עליהן. דברי בשמך, בשם משפחתך ותו לא. גם מצד החברה שלך לא קבלת רשות לייצגה.

6.  ואחזור לאלוהים שלך - הסבירי נא לי, מניין באה הארכת הקו באות "ה", ההופכת מילה עברית כמו "אלוהים" למילה מוזרה וחסרת בסיס לשוני כמו "אלוקים"? "אלוהים" מקורו במילה העברית "אל", והרי בשום מקום בתורה (הקדושה לך כל-כך), שהיא גם הבסיס לשפה העברית בת ימינו, אין למילה "אלוקים" זכר! כלום זו מילה יפה יותר? תארי לעצמך שיום אחד אחליט, בשרירות לבי, לכנותך מישי במקום מיקי. האם היית מסכימה להבל שגוי כזה?

7.  "אלוהים" - וכאן אני מגיעה לקטע שלא יהיה לך נעים איתו - פשוט איננו קיים אלא במוחם של המאמינים בו. מה לעשות, זו עובדה. אל תביני אותי שלא כהלכה: אין בקביעת עובדה זו כדי למנוע או לאסור על אדם כלשהו, גם עליך, להמשיך ולהאמין "בו". זו זכותך. כאדם סובלני ופלורליסט, אני תומכת בזכותם של כל בני האדם להאמין, כמו גם שלא להאמין. וכאן נפרדות דרכינו: החברה שאת נמנית עימה פוסלת אותי כיהודייה חילונית, פוגעת בי, מצרה את דרכי, מעליבה את המימסד השולט במדינה, שנבחר בדרך דמוקרטית, ואת מערכת המשפט שלנו, כביכול "בשם אלוהים ותורתו הקדושה", בעוד שאני אותך ואת זכותך להאמין ולחיות בדרכך אינני פוסלת. אני פוסלת ואמשיך לפסול כל ניסיון דתי-חרדי להשתלט עלי ועל חיי, לקבוע מה טוב ומה רע לי, עם מי אתחתן ואיך ועם מי לא, מה אוכל בכל חג ומועד ומה לא, ומתי והיכן וכיצד, איך ומתי אקיים את אורחות התרבות שלי, וכך לגבי אלף ואחד עניינים שבחיי, חשובים יותר או חשובים פחות. אינני מוכנה לשמוע מאיש דברי תוכחה על שדרכי אינן כשרות, כביכול, על שבאורח-חיי היהודי-חילוני אני פוגעת לכאורה בקודשי ישראל, על-כך שבמעשי בשבת אני מחללת אותה, שאני מעכבת את ביאת ה"משיח" - עוד הבל שזכותך להאמין בו וזכותי ללגלג עליו בריש גלי, ועוד כהנה וכהנה טענות מטענות שונות, הנשמעות השכם והערב מפי גורמים דתיים וחרדיים כלפי הציבור היהודי החילוני.

8.  שתינו מסוגלות לחיות, זו לצד זו, כשתי נשים יהודיות, כל אחת באמונתה, מבלי לריב, מבלי להציק אישה לרעותה, מבלי לפלוש אחת לבית חברתה, מבלי להטיף דת והשקפת-עולם חילונית האחת לילדיה של רעותה. שתינו מסוגלות לזה, וכך גם שתי החברות הגדולות, עימן אנחנו נמנות. "איש באמונתו יחיה" היא סיסמה נפלאה, ולצידה סיסמה שנייה - "את מה ששנוא  עליך לא תעשה לחברך". אני משתדלת לזכור זאת ולממש זאת. אשמח אם גם את תלכי בדרך זו.

אני פתוחה להמשך הדיון ברוח טובה, בתנאי שתקבלי את קווי היסוד שציינתי בסעיף האחרון כאן.


יוני 2004


חברים ב- עוצב על ידי