אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

אבולוציה יהודית במלוא הדרה

מכתב של איליה והתכתבות עם כפיר

את המכתב הבא שלח אלינו איליה לפני מספר חודשים:

צוות חופש שלום!

זהו חלק ממכתב שאני שולח לחברי הדתי. לאחר הסתכלות שנייה על הדברים נראה לי יש בהם תוכן חשוב שיש טעם שאנשים אחרים יקראו. אני שולח לכם את זה לשיקולכם אם לפרסם את זה באתרכם תחת הכותרת : "אבולוציה יהודית במלוא הדרה" או כל כותרת אחרת שתראו מתאימה יותר.

תודה,
איליה.

ואלו הדברים:

לפני שאתחיל יש אולי טעם להבהיר:

אני מאוד אוהב את העם שלי, ולמרות שיש חלקים רבים בהיסטוריה של אבותיי בהם אני מתבייש, בכלליות אני מתגאה מאוד להיות חלק מהעם היהודי. דווקא בגלל שאני אוהב להיות חלק ממנו, אני חושב שיש לי את הזכות להיות אובייקטיבי מספיק וכן מספיק להגיד את הדברים הבאים על הציטוט הבא המדבר על הוכחה לנכונות הנבואה על נצחיות ישראל:

"היהודי ראה את כולם, והביס את כולם. היום הוא אותו יהודי שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה ולא תשישות של זיקנה. כישוריו לא נפגעו וערנותו לא קהתה. כולם בעולם בני תמותה חוץ מהיהודים. כל הכוחות חולפים, אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?"

הצעד שאני הולך לעשות עכשיו הוא צעד לגמרי לא פוליטיקלי קורקט. אבל לרגע, באופן היפותטי, ננסה להחליף את המילה "יהודים" במילה "נמלים".

לאחר קריאה אחת , ניתן יהיה להתחיל להבין את כוונתי.

גם הנמלים ראו את כולם, גם הנמלים הם אותם נמלים (עד כדי אבולוציה) שהיו. אינם מראים כלל סימני שקיעה, לא תשישות ולא זקנה. כישוריהם טובים מאי פעם. מתחת לקרקע הם בונים לעצמם ארמונות נפלאים. כל הכוחות חולפים, והנמלים נשארים. יש חוקרים שמסבירים כיצד אחרי שהאנושות תיחרב הנמלים ימשיכו לחיות... אז מה סוד נצחיותם?

העם היהודי שרד לאורך כל הדורות:

  • בגלל פיזורו הרב בעולם.
  • בגלל הצבת מטרה מאוד צנועה לעצמו - ההישרדות, וזאת לעומת המטרה של בניית אימפריה רחבה אצל עמים אחרים (אגב, כאשר היהודים רצו לבנות אימפריה כזאת, היא לא החזיקה מעמד הרבה).
  • בגלל שהיה תמיד מיעוט הקנאי למסגרתו וניהל את חייב באופן מגובש, כי לאורך תקופה ארוכה לא הצליח או לא רצה להיטמע בעמים (ואלה שהצליחו כבר לא חלק מהיהדות של היום).
  • בגלל שהיה חכם ופיקח ותמיד עידד לימוד קריאה וכתיבה.

אנשים חכמים ממני יציינו עוד סיבות, אך אני חושב שציינתי את העיקריות.

מגדל נמוך אך יציב, הרבה יותר פשוט לשמר ממגדל מאוד גבוה. זה נקרא "לשמור על פרופיל נמוך", הטקטיקה המפורסמת בספר. אין כאן שום קסם.

אם נשים לב, האנטישמיות הנאצית באה עלינו מכיוון שהפסקנו לשמור על פרופיל נמוך. בהתבוללות שלנו, התחלנו לתפוס דרגים בכירים ומשרות נחשקות. חריגה זו מהכלל של "פרופיל נמוך" עלתה לנו ביוקר בשואה, שכמעט השמידה את יהדות אירופה.

היהודים סיגלו לעצמם יכולות הישרדותיות לאורך השנים, ואלה שלא היו מספיק מגובשים בחברה בה הם חיו - או אלו שלא שרדו או אלו שבחרו דרך אחרת - הפסיקו להיות חלק מהשושלת של היהודים.

כמו באבולוציה, כיום - נשארו רק אלה שדבקו בקנאות ובפיקחות בתורה שגיבשה את העם ולא נפלו בדרך. המתיוונים, המומרים, הכופרים וכל שאר "עוכרי ישראל" כמו גם "היהודים הטיפשים" נכחדו בגלל אי יכולתם להתאים עצמם לסביבה או שמזמן הקימו לעצמם שושלות בתרבויות ועמים אחרים.

מן הסתם שהיהודים של היום, הם צאצאים של אלה שדבקו בחירוף נפש בשימור המסורת - אך בזאת הם גם שימרו את עמנו, כעם יהודי עם היסטוריה משותפת. וזה הדבר הכי יפה בכל הסיפור. זאת הנוסחה שהייתה להישרדות של עמנו. במקרה שלנו הדבק היה התורה, המסורת , האמונה.

היהודים הגשימו בדרך חייהם, בעקרונותיהם ובמה שהם החשיבו לקדוש - את הנבואות שראו בתורה, והפכו אותן לנבואות שמגשימות את עצמן. זה לא אלוהים, זאת אבולוציה במלוא הדרה.

חופש

כפיר ענה לאיליה:

שלום איליה,

תודה רבה על מכתבך לחברך ותודה על כך ששיתפת אותנו בו. רק הערה על דבריך בנושא: לעניות דעתי הבלתי קובעת חלק מהדברים אינם נכונים באופן כוללני מהטעמים הבאים:

  1. קנאות ופנאטיות דתית אינם ערובה לשרידות. הדת היהודית לא היתה תמיד אורתודוקסית. בימי בית שני היו שלוש כתות: צדוקים, פרושים ואיסיים. הפרושים הם אבות האורתודוקסיה, אבל הצדוקים והאיסיים היו לא פחות פנאטיים מהם (היו להם גישות שונות לדת). קרא בבקשה עוד כאן.

  2. קיימות קבוצות אוכלוסיה ששמרו מנהגים שנחשבים "יהודיים", כמו האתיופים, וגם פורסמה ב"הארץ" כתבה לא מזמן על כפר באירופה שבו נשתמרו מנהגים של שמירת שבת (לצערי הכתבה לא ברשת). אצלנו במדינה, הרבנות לעולם לא תכיר בהם כיהודים וזו הבעיה הנוספת בטיעון שלך, כי מי שקובע אצלנו מהו יהודי זו הרבנות ואז הטיעון שלך יוצא מעגלי. מבחינתה של הרבנות בארץ, אם מישהו מהקבוצות הללו ירצה להיות מוכר כיהודי, הוא יצטרך לעבור גיור כאחרון הגויים. מאידך, קיימת טענה בציבור האורתודוקסי, כי מי שהוא יהודי תמיד ישאר יהודי (ממילא היהדות-האורתודוקסית לא מכירה ב"תוקפן" של דתות אחרות). לדוגמה: תוכל לקרוא באופן כללי על הפלאשמורה ובעיותיהם כאן. (נושא זה מתחבר גם לעניין הקנאות הדתית ובחירת "דרך אחרת".)

תודה,
כפיר

חופש

ואיליה השיב:

כפיר תודה על התגובה,

אני מסכים איתך שקנאות דתית אינה ערובה בלעדית לשרידות, אך כאשר שמים אותה כחלק ממכלול של עוד גורמים, אני חושב שהיא עלולה לעזור מאוד, וזאת הייתה הכוונה שלי. עצם העובדה שהיהודים (בתקופה המאוחרת יותר כבר) חיו בקהילות סגורות, והיה סביבם גורם מאחד והוא האמונה בתורה ובמצוות, לדעתי תרם רבות לשימורם ואי פיזורם בגויים - ואלו שהתבוללו, כפי שציינתי, כבר לא חלק מהיהדות יותר.

לגבי הסעיף השני, אמנם יהדות הפאלאשמורה נתונה באיזשהו ספק, אך אם תיקח בחשבון את יהדות תימן, אירופה, ארצות ערב למיניהן, ארגנטינה וכו' - נראה כי היהדות של אף אחת מתפוצות אלה לא עמדה אי פעם בספק (או שכן, ואם אני טועה אשמח אם תתקן אותי). לגבי יהדותם של הפאלאשמורה שהזכרת, הם אכן מהווים מקרה קצה לכך שהם היו מגובשים, אך הייתה בעיה בהכרתם כיהודים. העניין הוא שהטענה שלי הייתה כללית יותר, שאכן היהודים שלא חיו באופן מגובש בקהילות סגורות, היה להם קל יותר להתבולל ולהפסיק להיות חלק מהעם היהודי.

לעניין הצדוקים הפרושים והאיסיים, שמעתי על זרמים אלה בימי בית שני, אך הייתי רוצה לדעת מה אומרת על כך היהדות האורתודוכסית? האם הדתיים מסכימים עם קיום שלושת הזרמים הנ"ל? האם אין בקיום הזרמים הנ"ל סתירה ל"תמסורת הדורות" ותורה אחת מסיני שעברה בשושלת כל היהודים?

המון תודה.

חופש

וסיכם כפיר:

שלום איליה,

אני מבקש להדגיש שוב שמי שקובע היום (לצערי המאוד מאוד רב) "מי הוא יהודי" הם האורתודוקסים, בזכות המונופול שניתן להם על מגש של כסף מהציבור החילוני. לכן לומר על חלק מסויים מהאוכלוסיה שהוא כבר לא חלק מהיהדות (לפי הגדרתם של האורתודוקסים) עלולה להיות טענה מעגלית. אני אישית מכיר מישהי שחיה כאן כבר מספר שנים, סבה היה יהודי ומשפחתה נפגעה בשואה (יש לה אזרחות ישראלית על פי חוק), אבל היא לא נחשבת יהודיה על פי האורתודוקסים. הליך הגיור שהיא עוברת מכעיס אותה ברמות קשות, והאמן לי שהיא בנפשה יותר ציונית ואוהבת את המדינה מאשר חרדים רבים. אם אתה שואל אותי, במקרה זה, ובמקרים רבים אחרים, הרבנות האורתודוקסית היא זו שמדירה אנשים טובים (כאלה שנאמנים למדינה ויש להם קשר וזיקה מוכחים לארץ, כולל שרות צבאי מלא), רק בגלל ש-"האמא היא לא יהודיה" או "שלא ניתן להוכיח מעל כל צל של ספק" (לטענת האורתודוקסים, כמובן) כי המסמכים נהרסו בשואה. במילים אחרות, המונופול האורתודוקסי מקשה ולעיתים מונע את חזרתם של אותם אנשים ש(אם נשתמש בשפה ציורית) אבדו לנו במרוצת השנים, ואותה אמונה שאולי איחדה - כיום, מרחיקה ומדירה.

ניתן בהחלט להניח שאמונה גרמה להם להיות מכונסים בעצמם, אבל יש גם לציין שהתורה (בעיקר זו שבע"פ) מטיפה לשנאת הגוי והזר ולכן בהחלט ייתכן שהאמונה שמרה על מנהגים וסממנים יהודיים, אבל לא הייתי גאה בתכונה ספציפית זו.

לגבי הפלאשמורה לעומת היהודים האחרים שעלו ארצה, שם לב בבקשה לעובדה שהמקומות שמנית קשורים לעליות שהיו לפני קום המדינה וגם קצת אחרי כן.

רב ממוצא תימני, לדוגמה, יקבל לחיקו עולה חדש תימני ביתר קלות מאשר אתיופי למשל (רוצה לומר, אני חושב שיש קשר בין "אישור היהדות" של אותם אנשים שבאו ממקומות שקשורים לעליות הגדולות כי יש להם קהילה שמוכנה לקבלם וגם לערוב ליהדותם, ואני מניח שאילו היתה אז עליה גדולה של יהודי אתיופיה, לא היינו אולי נפגשים כיום עם בעית הפלאשמורה או עם הבעיות של העולים האתיופים באופן כולל). אני חושב שבעליות הראשונות וגם אחרי קום המדינה, לפני קום המונופול של האורתודוקסיה, אנשים לא היו צריכים לעבור אותה מסכת ייסורים שהם עוברים היום.

הנה דוגמה לכתבה שמראה את האבסורד: המנהל אתיופי? אין תעודת כשרות

לגבי שאלתך המעניינת, ובכן לא נראה לי שיש ספק אצל האורתודוקסיים שהצדוקים או האייסיים וכו' היו קיימים, הם נזכרים בתלמוד ובמשנה תורה של הרמב"ם, ולכן נראה לי שממש קשה להם לטעון שאלה לא היו קיימים. ראה למשל: הלכות עירובין פרק ה טז

אינני יודע כיצד הם מסבירים לעצמם את העובדה שיש אנשים שכפרו בתורה שבעל פה. אני רק יכול להניח שהם מאמינים שהם "היהדות המקורית" (כמובן שהם לא נדרשים להוכיח דבר).

ותודה לך,
כפיר

חופש

בנוסף להתכתבות שלעיל, נפנה אתכם גם לבמת חופש "שרידותו של עם", העוסקת בנושא דומה. נציין גם שעמים מסויימים באפריקה, כמו גם למשל האבוריג'נים שבאוסטרליה, עתיקים בסדרי גודל מהעם היהודי - מספר עשרות אלפי שנים לעומת אלפים בודדים.


ספטמבר 2011



חברים ב- עוצב על ידי